משחק דמקה הוא אחד מהמשחקים הקלאסיים של משחקי הקופסה בישראל.
משחקי קופסה מתחלקים למשפר רב של קטגוריות והמפורסם והגדול ביותר בהם היא קטגוריית משחקי לוח.
משחק הדמקה הוא משחק ממשפחת משחקי קופסה שלהם יש שימוש ותפוצה רחבה בקרב בני הנוער.
למשחקי הקופסה יש מאפיינים רבים, יתרונות ותועלות שעליהם ניתן לקרוא במאמר המופיע אצלנו באתר. למעבר למאמר לחץ כאן.
משחק לוח הוא משחק המיועד לשחקן אחד או יותר, המתנהל בעיקר על-גבי לוח שסומן מראש לצורך זה, בהתאם לכללים קבועים מראש.
בדרך כלל נעשה שימוש בכלי משחק שונים, כגון חיילים של המשחק או קוביית המשחק.
דמקה הוא משחק לוח שמשחקים בדרך כלל על לוח בן 64 משבצות (8 על 8) אותו הלוח שמשמש גם למשחק השחמט.
ישנן גרסאות של המשחק המתקיימות על לוח בן 100 משבצות (10 על 10), אבל מכיוון שמשחק זה לא נפוץ בישראל, נתרכז בגרסה ה-"פשוטה" יותר.
בתור התחלה, מניחים את הלוח כך שהמשבצת הימנית ביותר בשורה הקרובה לכל שחקן תהיה לבנה (כמו בסידור לוח שחמט). את האבנים מסדרים על המשבצות השחורות בלבד (כמו בתמונה למטה), וההתקדמות במהלך המשחק נעשית רק על המשבצות האלו באלכסון
בתחילת המשחק אבני המשחק מונחות בשלוש השורות הראשונות. כאשר אבני השחקן השני מוצבות בצורה דומה בצד השני של הלוח. לפי הנוהג השחקן הלבן מבצע את המהלך הראשון, והשחור עונה עליו. כל צמד תנועות נחשב "תור" משחק אחד.
מטרת המשחק היא להוריד מהלוח ("לאכול") את כל אבני המשחק של היריב. שחקן שנשאר ללא אבנים מוכרז כמפסיד
מהרגע בו אבני המשחק מסודרות בסידור הפתיחה, הן יכולות לזוז רק קדימה (למעט כש"אוכלים"), ורק באלכסון. כל שחקן מניע בתורו אבן משחק באלכסון, ממשבצת שחורה אחת למשבצת שחורה סמוכה בכיוון היריב. על המשבצת להיות פנויה מכלים, כלומר לכל אבן יש שתי אפשרויות תנועה – לכיוון היריב ימינה ולכיוון היריב שמאלה – וכל אחת מהן עשויה להיות חסומה.
דילוג (או אכילה) מתבצע כאשר אבן משחק מונחת במשבצת סמוכה לאבן היריב, ומעבר לאבן היריב יש מקום פנוי. כאשר דילוג אפשרי, חובה לבצע אותו, אך לכיוון קדימה בלבד. "אכילה" מבוצעת על ידי מיקום האבן במקום הפנוי שמעבר לאבן היריב והסרת אבן היריב מן הלוח. אם בתום הדילוג אפשרי דילוג נוסף – חובה לבצע גם אותו באותו התור. אין הגבלה על מספר הדילוגים הרצופים ועל כיוונם, כלומר בדילוג כן מותרת תנועה אחורה. אם אחד מהשחקנים לא אכל אבן של השחקן היריב, האבן ששיחק איתה פסולה ("שרופה").
כשאבן משחק מגיעה לשורה האחרונה, היא הופכת להיות "מלכה", המסומנת על ידי אבן משחק כפולה, המונחות אחת על השנייה.
איך מלכה זזה?
בניגוד לאבן רגילה, מלכה יכולה לנוע לכל הכיוונים, כלומר גם אחורה (באלכסון) וללא הגבלה על כמות המשבצות שבדרך. כן היא יכולה לבצע דילוגים ("לאכול" בכל כיוון. כמו כל אבן משחק, לאחר הדילוג, המלכה יכולה לעצור בכל אחת מהמשבצות שבהמשך האלכסון.
יריב יכול ל"אכול" (לדלג) על המלכה ולהוריד אותה מהלוח.
המשחק מסתיים כאשר לאחד השחקנים לא נותרו אבני משחק על הלוח או כאשר אין לו לאן להזיז את אבניו הנותרות (מכיוון שהן חסומות בכל הכיוונים). בנקודה זו הוא המפסיד והשחקן השני יוכרז כמנצח, כמו כן שחקן יכול לפרוש בכל שלב במשחק (ויוכרז כמפסיד). המשחק יכול להסתיים בתיקו אם:
בגרסת דמקה אנגלית (או אמריקאית), אבנים רגילות אינן יכולות לבצע דילוגים נגד כיוון התנועה, ומלכה יכולה לדלג רק משבצת אחת לכל כיוון (כמו אבן רגילה). בגרסת הדמקה הישראלית קיימים כמה חוקים מקומיים – חלקם לקוחים מהדמקה האמריקאית וחלקם סתם מומצאים. הם גם לא מוגדרים בשם כלשהו (למשל "דמקה תורכית" וכדומה) – כך שיכול להיות מצב בו כל אחד מהשחקנים חושב על צורה אחרת של איך משחקים דמקה. לכן, חשוב ששני השחקנים יתאמו ציפיות לפני תחילת המשחק. דוגמאות לחוקים מקומיים לישראל:
אין אסטרטגיה אחת מנצחת שתעבוד בכל משחק דמקה, מכיוון שהמשחק הוא דינמי ומשתנה בהתאם למהלכים של שני השחקנים. עם זאת, יש כמה עקרונות אסטרטגיים בסיסיים שניתן ליישם כדי לשפר משמעותית את סיכויי הניצחון שלך.
ריצ'רץ' וודי הינו יבואן צעצועים ומשחקי עץ מאירופה וכאן אצלנו באתר www.toys-woody.co.il באתר ניתן לרכוש ולהזמין עם משלוח לכל הארץ או לאסוף את המוצר בחנות הפיזית שלנו ברחוב הצפירה 13 ירושלים.
ישנם שני מוצרים שמכילים את לוח הדמקה ואת כלי המשחק.
קופסת המשחקים מכילה ארבעה משחקים ובתוכם את משחק הדמקה, לוח וכלי משחק
משחק שח-מט מכיל את לוח המשחק ואת כל כלי המשחק של שחמט שיכולים לשמש ככלי משחק גם למשחק הדמקה.
איזה צבע מתחיל בדמקה?
במשחק הדמקה ישנם שני צבעים , בדרך כלל שחור ולבן. כעיקרון השחקן שיש לו את אבני המשחק הלבנים פותח במשחק, אולם לעיתים נותנים לשחקן הצעיר או הפחות מנוסה לפתוח במשחק ללא תלות בצבע אהני המשחק המשוייכות אליו.
איך להשתפר בדמקה?
משחק הדמקה מורכב מצעדי משחק "שבלונים", אולם למעשה השקעת מחשבה על צעד או מספר צעדים קדימה יכולה להביא ליתרונות בשלבים שונים של המשחק. בכדי להשתפר במשחק מומלץ לחזור על "תרגילים" או מהלכים בני 2-3 צעדים שוב ושוב בכדי להתרגל לבצע אותם בהזדמנויות שונות
מומלץ להיות יוזם בצעדים, גם כאשר במהלך אתם מאבדים כלים , אולם אם המהלך הביא אתכם עם אבני המשחק לפחות שורה אחת קדימה , אתם בדרך הנכונה. כמו כן מומל. להסתכל בסעיף לעיל "אסטרטגיה מנצחת
משחק דמקה (Checkers) הוא משחק לוח קדום שמקורו הוא ככל הנראה במצרים העתיקה. עם חיילי הדמקה שנלקחו ממשחק השש-בש העתיק והלוח שהגיע ממשחק השחמט, הדמקה הוא משחק נהדר לילדים ויכול להכין היטב למשחקי לוח מתוחכמים ממנו, בראשם משחק השחמט.
בממצאים ארכאולוגיים שהתגלו בחפירות במצרים נמצאו סימנים למשחק קדום ודומה לו, אם כי אין הוכחות חד-משמעיות שמדובר במשחק הדמקה שאנו מכירים. כך או כך, במצרים הפרעונית היה הלוח בגודל של 8 משבצות על 8. בצרפת של המאה ה־17, ככל הנראה, הגדילו את הלוח מ-8 על 8, ל-10 משבצות על 10. בכך הגדילו את מספר האפשרויות והמהלכים לפי 100 ויותר.
כתב: איתמר שטויאר
עודכן בתאריך: ;10/11/2024