דמקה  הוראות משחק

כללי

משחק דמקה הוא אחד מהמשחקים הקלאסיים של משחקי הקופסה בישראל.

משחקי קופסה מתחלקים למשפר רב של קטגוריות  והמפורסם והגדול ביותר בהם היא קטגוריית משחקי לוח.

משחק הדמקה הוא משחק ממשפחת משחקי קופסה שלהם יש שימוש ותפוצה רחבה בקרב בני הנוער. 

למשחקי הקופסה יש מאפיינים רבים, יתרונות ותועלות שעליהם ניתן לקרוא במאמר המופיע אצלנו באתר. למעבר למאמר לחץ כאן.

משחק לוח הוא משחק המיועד לשחקן אחד או יותר, המתנהל בעיקר על-גבי לוח שסומן מראש לצורך זה, בהתאם לכללים קבועים מראש. 

בדרך כלל נעשה שימוש בכלי משחק שונים, כגון חיילים של המשחק או קוביית המשחק. 

כמה משבצות יש בלוח דמקה?

דמקה הוא משחק לוח שמשחקים בדרך כלל על לוח בן 64 משבצות (8 על 8)  אותו הלוח שמשמש גם למשחק השחמט. 

ישנן גרסאות של המשחק המתקיימות על לוח בן 100 משבצות (10 על 10), אבל מכיוון שמשחק זה לא נפוץ בישראל, נתרכז בגרסה ה-"פשוטה" יותר.

סידור הלוח - איך מסדרים את לוח הדמקה

בתור התחלה, מניחים את הלוח כך שהמשבצת הימנית ביותר בשורה הקרובה לכל שחקן תהיה לבנה (כמו בסידור לוח שחמט). את האבנים מסדרים על המשבצות השחורות בלבד (כמו בתמונה למטה), וההתקדמות במהלך המשחק נעשית רק על המשבצות האלו באלכסון 

בתחילת המשחק אבני המשחק מונחות בשלוש השורות הראשונות. כאשר אבני השחקן השני מוצבות בצורה דומה בצד השני של הלוח. לפי הנוהג השחקן הלבן מבצע את המהלך הראשון, והשחור עונה עליו. כל צמד תנועות נחשב "תור" משחק אחד.

איך משחקים דמקה

מטרת המשחק היא להוריד מהלוח ("לאכול") את כל אבני המשחק של היריב. שחקן שנשאר ללא אבנים מוכרז כמפסיד

תנועה - איך אפשר לזוז בדמקה

מהרגע בו אבני המשחק מסודרות בסידור הפתיחה, הן יכולות לזוז רק קדימה (למעט כש"אוכלים"), ורק באלכסון. כל שחקן מניע בתורו אבן משחק באלכסון, ממשבצת שחורה אחת למשבצת שחורה סמוכה בכיוון היריב. על המשבצת להיות פנויה מכלים, כלומר לכל אבן יש שתי אפשרויות תנועה – לכיוון היריב ימינה ולכיוון היריב שמאלה – וכל אחת מהן עשויה להיות חסומה.

לוח דמקה  - 64 משבצות (8 על 8)

"חוקי אכילה" - איך מותר לאכול בדמקה

דילוג (או אכילה) מתבצע כאשר אבן משחק מונחת במשבצת סמוכה לאבן היריב, ומעבר לאבן היריב יש מקום פנוי. כאשר דילוג אפשרי, חובה לבצע אותו, אך לכיוון קדימה בלבד. "אכילה" מבוצעת על ידי מיקום האבן במקום הפנוי שמעבר לאבן היריב והסרת אבן היריב מן הלוח. אם בתום הדילוג אפשרי דילוג נוסף – חובה לבצע גם אותו באותו התור. אין הגבלה על מספר הדילוגים הרצופים ועל כיוונם, כלומר בדילוג כן מותרת תנועה אחורה. אם אחד מהשחקנים לא אכל אבן של השחקן היריב, האבן ששיחק איתה פסולה ("שרופה").

מלכה

 כשאבן משחק מגיעה לשורה האחרונה, היא הופכת להיות "מלכה", המסומנת על ידי אבן משחק כפולה, המונחות אחת על השנייה. 

איך מלכה זזה?

בניגוד לאבן רגילה, מלכה יכולה לנוע לכל הכיוונים, כלומר גם אחורה (באלכסון) וללא הגבלה על כמות המשבצות שבדרך. כן היא יכולה לבצע דילוגים ("לאכול" בכל כיוון. כמו כל אבן משחק,  לאחר הדילוג, המלכה יכולה לעצור בכל אחת מהמשבצות שבהמשך האלכסון.

יריב יכול ל"אכול" (לדלג) על המלכה ולהוריד אותה מהלוח.  

סיום המשחק

המשחק מסתיים כאשר לאחד השחקנים לא נותרו אבני משחק על הלוח או כאשר אין לו לאן להזיז את אבניו הנותרות (מכיוון שהן חסומות בכל הכיוונים). בנקודה זו הוא המפסיד והשחקן השני יוכרז כמנצח, כמו כן שחקן יכול לפרוש בכל שלב במשחק (ויוכרז כמפסיד).  המשחק יכול להסתיים בתיקו  אם:

  • כאשר האבנים על הלוח אינן מאפשרות הכרעת ניצחון (למשל שני מלכים מול מלך אינם מספיקים).
  • אם נעשו 50 מהלכים בהם לא השתנה מספר האבנים על הלוח.
  • אם מצב מסוים חוזר על עצמו 3 פעמים.
  • בכל שלב במשחק רשאי כל אחד מהצדדים להציע תיקו, והצד השני רשאי להסכים או לסרב.
דמקה , משחק לשניים

גרסאות שונות של דמקה

 בגרסת דמקה אנגלית (או אמריקאית), אבנים רגילות אינן יכולות לבצע דילוגים נגד כיוון התנועה, ומלכה יכולה לדלג רק משבצת אחת לכל כיוון (כמו אבן רגילה). בגרסת הדמקה הישראלית קיימים כמה חוקים מקומיים – חלקם לקוחים מהדמקה האמריקאית וחלקם סתם מומצאים. הם גם לא מוגדרים בשם כלשהו (למשל "דמקה תורכית" וכדומה) – כך שיכול להיות מצב בו כל אחד מהשחקנים חושב על צורה אחרת של איך משחקים דמקה. לכן, חשוב ששני השחקנים יתאמו ציפיות לפני תחילת המשחק. דוגמאות לחוקים מקומיים לישראל: 

  • חוק ה"שרופים" הקובע כי לא קיימת חובת ביצוע דילוג (אכילה).
  • אם שחקן נשאר עם אבן אחרונה, היא רשאית לבצע תנועה גם נגד הכיוון (למטה בלוח).
  • אין הגבלה על מספר התנועות של מלכה.
  • אבנים רגילות ומלכות אינם מחויבים לסיים את שרשרת הדילוגים האפשרית, אלא באפשרותם לעצור בכל שלב.
  • הכרעת המשחק על פי השוואת כמות הכלים על הלוח בין שני היריבים.
  • אבנים רגילות אינן יכולות לבצע דילוגים נגד כיוון התנועה.

אסטרטגיה מנצחת- מפתח לשליטה בלוח

 אין אסטרטגיה אחת מנצחת שתעבוד בכל משחק דמקה, מכיוון שהמשחק הוא דינמי ומשתנה בהתאם למהלכים של שני השחקנים. עם זאת, יש כמה עקרונות אסטרטגיים בסיסיים שניתן ליישם כדי לשפר משמעותית את סיכויי הניצחון שלך.

עקרונות אסטרטגיים מרכזיים:

  • שליטה במרכז הלוח:
    • הסיבה: כיבוש מרכז הלוח מעניק לך גמישות רבה יותר בתנועה ומאפשר לך לאיים על יותר מהלכים של היריב.
    • היישום: נסו תמיד להתקדם עם האבנים שלכם לכיוון מרכז הלוח ולמנוע מהיריב לעשות זאת.
  • יצירת מלכות:
    • הסיבה: מלכות הן אבנים חזקות יותר שיכולות לנוע הן קדימה והן אחורה. ככל שיש לך יותר מלכות, כך הסיכויים שלך לנצח גדלים.
    • היישום: חפשו הזדמנויות להגיע עם אבנים לשורה האחרונה של הלוח היריב ולהפוך אותן למלכות.
  • הגנה על המלכות:
    • הסיבה: מלכות הן נכס יקר ערך. איבוד מלכה יכול להפוך את המצב לטובת היריב.
    • היישום: נסו להגן על המלכות שלכם על ידי הצבת אבנים אחרות סביבן ויצירת מחסומים.
  • חסימת תנועת היריב:
    • הסיבה: על ידי חסימת תנועת היריב, אתה מגביל את האפשרויות שלו ומקשה עליו לתקוף או להתקדם.
    • היישום: צור מחסומים עם האבנים שלך כדי למנוע מהיריב לנוע בחופשיות.
  • ספירה קדימה:
    • הסיבה: חשוב לחשוב מספר צעדים קדימה ולצפות את התגובות האפשריות של היריב.
    • היישום: לפני שאתה מבצע מהלך, שקול את כל האפשרויות והשלכותיהן.

טיפים נוספים:

  • אל תמהר: קח את הזמן לחשוב על כל מהלך לפני שאתה מבצע אותו.
  • אל תתפתה למלכודות: היריב עשוי לנסות לפתות אותך לבצע מהלך שיגרום לאיבוד אבנים.
  • השתמש בכל ההזדמנויות: אם יש לך הזדמנות לאכול את אבן היריב, עשה זאת.
  • תרגל באופן קבוע: ככל שתשחק יותר, כך תשתפר.

איפה קונים דמקה

ריצ'רץ' וודי  הינו יבואן צעצועים ומשחקי עץ מאירופה  וכאן אצלנו באתר  www.toys-woody.co.il   באתר ניתן לרכוש ולהזמין עם משלוח לכל הארץ או לאסוף את המוצר בחנות הפיזית שלנו ברחוב הצפירה 13 ירושלים.

ישנם שני מוצרים שמכילים את לוח הדמקה ואת כלי המשחק.

קופסת המשחקים מכילה ארבעה משחקים  ובתוכם את משחק הדמקה, לוח וכלי משחק

משחק שח-מט מכיל את לוח המשחק ואת כל כלי המשחק של שחמט שיכולים לשמש ככלי משחק גם למשחק הדמקה.



לוח ומשחק שחמט

שאלות נפוצות:

איזה צבע מתחיל בדמקה?

במשחק הדמקה ישנם שני צבעים , בדרך כלל שחור ולבן.  כעיקרון השחקן שיש לו את אבני המשחק הלבנים  פותח במשחק, אולם לעיתים נותנים לשחקן הצעיר  או הפחות מנוסה  לפתוח במשחק ללא תלות בצבע אהני המשחק המשוייכות אליו.

איך להשתפר בדמקה?

משחק הדמקה מורכב מצעדי משחק "שבלונים", אולם למעשה השקעת מחשבה על צעד או מספר צעדים קדימה  יכולה להביא ליתרונות בשלבים שונים של המשחק.  בכדי להשתפר במשחק מומלץ לחזור על "תרגילים" או מהלכים בני 2-3 צעדים  שוב ושוב בכדי להתרגל לבצע אותם בהזדמנויות שונות 

איך לנצח בדמקה

מומלץ להיות יוזם בצעדים, גם כאשר במהלך אתם מאבדים כלים , אולם אם המהלך הביא אתכם עם אבני המשחק לפחות שורה אחת קדימה , אתם בדרך הנכונה.  כמו כן מומל. להסתכל בסעיף לעיל "אסטרטגיה מנצחת

איפה הומצא משחק הדמקה

משחק דמקה (Checkers) הוא משחק לוח קדום שמקורו הוא ככל הנראה במצרים העתיקה. עם חיילי הדמקה שנלקחו ממשחק השש-בש העתיק והלוח שהגיע ממשחק השחמט, הדמקה הוא משחק נהדר לילדים ויכול להכין היטב למשחקי לוח מתוחכמים ממנו, בראשם משחק השחמט.
בממצאים ארכאולוגיים שהתגלו בחפירות במצרים נמצאו סימנים למשחק קדום ודומה לו, אם כי אין הוכחות חד-משמעיות שמדובר במשחק הדמקה שאנו מכירים. כך או כך, במצרים הפרעונית היה הלוח בגודל של 8 משבצות על 8. בצרפת של המאה ה־17, ככל הנראה, הגדילו את הלוח מ-8 על 8, ל-10 משבצות על 10. בכך הגדילו את מספר האפשרויות והמהלכים לפי 100 ויותר.

כתב:  איתמר שטויאר

עודכן בתאריך: ;10/11/2024